Sykkeltrafikken i Kristiansand og i kristiansandsregionen er i klar vekst. I 2013/14 var sykkelandelen ti prosent for Kristiansand og åtte prosent for regionen. Den gode utviklingen generelt sett i kristiansandsregionen skyldes i første rekke at gang- sykkelveinettet stadig er blitt bedre, inkludert sykkelparkering. Bompenger og tidsdifferensierte bomsatser har effekt. Det har også satsing på gange- og sykkelkampanjer. Arbeidet til aktive sykkelklubber har også betydning.

Ved det mest pålitelige målepunktet i byen, Vesterveien - Hannevika, var det en økning på 7 prosent fra 2016 til 2017. Også i 2016 økte antall sykkelpasseringer ved dette tellepunktet - (7,8 prosent sammenliknet med 2015). I perioden 2011-2017 er 2017 det året med størst sykkeltrafikk i Hannevika, dette til tross omfattende anleggsarbeider på strekningen. Dette betyr at vegvesenet har vært flinke til å gi syklistene gode traséer forbi anleggssoner, og at gang- og sykkelveiene stadig blir bedre.

av Torkelsen, Jan H., publisert 24. juli 2018 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • TRAFO I Kristiansand
    av jto, 24.09.18

    Ein halv million kroner frå Samferdselsdepartementet til 18pluss og Trafoen

    Les mer
  • Bilde Ts Konferanse 2019
    av elma11, 22.09.18

    Trafikksikkerhetskonferansen 2019

    Les mer
  • Taxilampe.jpg
    av evas3, 11.09.18

    Ledig drosjeløyve i Lyngdal kommune

    Les mer