Sykkeltrafikken i Kristiansand og i kristiansandsregionen er i klar vekst. I 2013/14 var sykkelandelen ti prosent for Kristiansand og åtte prosent for regionen. Den gode utviklingen generelt sett i kristiansandsregionen skyldes i første rekke at gang- sykkelveinettet stadig er blitt bedre, inkludert sykkelparkering. Bompenger og tidsdifferensierte bomsatser har effekt. Det har også satsing på gange- og sykkelkampanjer. Arbeidet til aktive sykkelklubber har også betydning.

Ved det mest pålitelige målepunktet i byen, Vesterveien - Hannevika, var det en økning på 7 prosent fra 2016 til 2017. Også i 2016 økte antall sykkelpasseringer ved dette tellepunktet - (7,8 prosent sammenliknet med 2015). I perioden 2011-2017 er 2017 det året med størst sykkeltrafikk i Hannevika, dette til tross omfattende anleggsarbeider på strekningen. Dette betyr at vegvesenet har vært flinke til å gi syklistene gode traséer forbi anleggssoner, og at gang- og sykkelveiene stadig blir bedre.

av Torkelsen, Jan H., publisert 24. juli 2018 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Buss Ved Ui A 2018
    av jto, 09.11.18

    Belønningsavtalen med staten viktig for kollektivtilbudet i Kristiansandsregionen

    Les mer
  • Gartnerløkka
    av jto, 08.11.18

    Aust-Agder-støtte til videreføring av dagens bompengeinnkreving i Kristiansand

    Les mer
  • Åpning Bussanlegg Ui A 5.nov .18
    av jto, 05.11.18

    Flott nytt bussanlegg og gang- og sykkelvei åpnet ved UiA

    Les mer