Statens vegvesen har, på vegne av Lindesnes og Lyngdal kommune, lagt ut et forslag til kommunedelplan for ny firefelts E39 på strekningen mellom Vigeland og Lyngdal vest til offentlig ettersyn. Planen omfatter konkret strekningen fra Fardal - vest for Tarvannet - og vestover til Vatlandstunnelen på Kvinesheia. Fylkestinget ga tirsdag tilslutning til vegvesenets anbefalte korridorløsning. Det forutsettes at to kryss, løsninger for kollektivtrafikken, tilførselsveier og andre tiltak som er lagt inn i planen faktisk inngår som en del av veiprosjektet. Samtidig ber fylkestinget om at flere avbøtende/oppfølgende tiltak blir gjennomført

Blant de avbøtende/oppfølgende tiltakene inngår blant annet optimalisering av kollektivknutepunktet i krysset i Herdal. Avbøtende tiltak i forhold til kulturmiljøet ved Gullknuten/rideveien. Tiltak med sikte på å opprettholde postveiens funksjon som turvei. Gode støyskjermingstiltak for nærmiljø og friluftsliv. Kompenserende tiltak i forhold til jordbruksarealene i Herdalen.

Hele strekningen fra Vige i Kristiansand og vestover til Ålgård i Rogaland er inntatt i porteføljen til Nye Veier A/S og forutsatt gjennomført i løpet av 20 år - altså innen 2036. Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen i oppdrag å planlegge veien som firefelts motorvei.  Det legges opp til to kryss på strekningen - henholdsvis øst og vest for Lyngdal sentrum. Ingen av korridorene går innom selve sentrumsområdet.

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 24. juni 2016 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Bymiljøavtaleillustrasjon
    av jto, 28.04.17

    Fylkeskommunen forskutterer bymiljøavtalearbeider med 25 millioner kroner

    Les mer
  • E-39 Korridorer Fra Lyngdal Vest
    av jto, 27.04.17

    Ny E-39 til Sandnes må bygges ut som fire-felts motorvei

    Les mer
  • Grøvan
    av jto, 20.04.17

    Stortingsrepresentant Grøvan vil til livs et monster av planhierarki innen veibygging

    Les mer