Syklist

Bjørn Helge Carlsen syklet hele 5800 km til og fra jobb på el-sykkel i fjor.

Bjørn Helge Carlsen, rådgiver ved økonomiseksjonen, har jobbet i Vest-Agder fylkeskommune siden 2011. Men det var først i 2016 at han startet med å sykle på el-sykkel fra Høvåg til jobb i Fylkeshuset. Tur/retur utgjør dette en avstand på ca. 32 km. Sykkelstrekningen består av hovedvei (Høvågveien) og sykkelvei (fra Rona). I fjor syklet den 52 år gamle mannen, som er født i 1966 og som ikke har noe spesiell sykkelerfaring fra før, ca. 5800 km – hele 580 mil! Carlsen, som opprinnelig er fra Sandefjord, syklet 189 dager til og fra jobb i fjor. Forrige vinter var det mye snø. Da ble det bil til Rona og parkering på innfartsparkeringen der. Strekningen på sykkelsetet ble da noe kortere.

Fra el-sykkel til vanlig sykkel

Carlsen har brukt el-sykkel inntil april i år. Men det må nevnes at han bare brukte 30 prosent av effekten da han brukte el-sykkelen. I april i år gikk rådgiveren, som flyttet til Sørlandet i 1996 og som har bodd på Høvåg siden 2002, over til å sykle på vanlig sykkel uten elektrisitetshjelp. Grunnen var at han ønsket at syklingen skulle utgjøre en treningsøkt. Bjørn Helge bruker mellom 35 og 38 minutter én vei på vanlig sykkel. På el-sykkel går det 3–4 færre minutter. – Tanken videre er å sykle på el-sykkelen om vinteren. Ved slapseføre kan det være greit å få litt hjelp fra el-motoren. På el-sykkelen er det også påmontert piggdekk. Ellers gjennom året – vår, sommer og høst –  er planen å sykle på vanlig sykkel.

Lysere ute i den mørke tiden

  • I den mørke tiden av året opplever jeg at det er lysere ute og at det er godt å komme ut. Den mørke tiden av året blir lysere ved å være ute hver dag.

Det finnes ikke dårlig vær – bare dårlige klær

  • Hva tenker du når det er 2 °C ute, stiv kuling og sidelengs regn?

  • Da tenker jeg bare at jeg må ta på meg litt ekstra tøy. Man må aldri tenke på om man skal sykle eller ikke – bare på hva slags klær man skal ha på seg

Miljøfyrtårn 2018

Fjellhallen – fasiliteter for å spyle sykkelen

Den syklende rådgiveren dusjer og skifter i garderoben ved trimrommet. Sykkelen plasserer han i den flotte sykkelhallen bak Fylkeshuset. I fjellhallen er det bedre plass sammenlignet med sykkelrommet som er ved østre inngang. Muligheten til å kunne spyle sykkelen spiller en stor rolle til at Bjørn Helge parkerer sykkelen i fjellhallen. Men han savner én ting forbindelse med syklingen: tørkeskap. I dag er tørkeskap bare tilgjengelig i garderobe til sykkelrom ved østre inngang. – Jeg skulle ønske at det var tørkeskap i tilknytning til garderoben ved trimrommet.

Helse, miljø og økonomi

  • Hva er motivasjonsfaktoren din for å sykle?

  • For å holde meg i form og fleksibilitet. Jeg synes at fleksibiliteten ved å ta buss fra/til Høvåg ikke er optimal. Buss er dermed uaktuelt. Jeg bruker eksempelvis kortere tid på å sykle kontra å kjøre bil og parkere gratis på Lund for så å spasere til Fylkeshuset. Så sparer jeg jo miljøet. Jeg hadde i utgangspunktet aldri tenkt over at det skulle bli så mange kilometer som det faktisk har blitt. Hva jeg sparer økonomisk er også en motivasjonsfaktor. Oppsummert så vil jeg si at motivasjonsfaktorene for å sykle er helse, miljø og økonomi.

Sparer penger

  • Har du regnet på hva du tjener i kroner og ører når du sykler til jobb?

  • Ja. Bensin- og bompengeutgifter ligger på i overkant av kr 50 pr. dag. Når jeg kjører mindre med bilen, kan jeg ha kortere kjørelengde på bilforsikringen. Dette gjør at prisen på forsikringen blir redusert. Kjører man bil til jobb, så må man gjerne også leie parkeringsplass til ca. kr 800 pr. mnd. Ved å velge å sykle, sparer jeg mellom kr 15000 og kr 20000 pr. år. 

Carlsen har to biler: en hybrid/bensin og en el-bil. Han tilkjennegir at det så å si bare er el-bilen som blir brukt.

Ulemper

  • Ser du noen ulemper ved å sykle?

  • Ja. Risikoen for å bli kjørt ned. Spesielt på strekningen fra Høvåg til Rona der det ikke er sykkelsti. Men det er store utfordringer på sykkelstien også. Her er det blanding av gående, syklende og evt. folk som kommer på rulleski. Vollebakken – Bjørndalssletta opplever jeg som mest utfordrende. Det er for tiden anleggsarbeid her. Jeg ser frem til at den nye sykkelekspessveien i Vollebakken er på plass. I dag er det fartsdumper som ikke er merket og som er litt vanskelig å se. I tillegg er miksen av gående, syklende og biltrafikk til boligområdet utfordrende. Men den nye sykkelekspressveien, som kommer i forbindelse med åpning av ny Varoddbru våren 2020, gleder han seg til. – Det tror jeg blir kjempebra!

Fleksibilitet

  • Hvilke tips vil du gi til dem som ennå ikke har "oppdaget" sykkelen som fremkomstmiddel?

  • Det må være fleksibiliteten som sykkelen gir. Man kan reise akkurat når man selv ønsker det, og så kommer man langt på ganske kort tid. I tillegg slipper man å stå i kø eller/og lete etter parkeringsplass.

     

En stor takk til Bjørn Helge Carlsen for at han ville stille opp til reportasjen. Du viser Miljøfyrtårn i praksis og er til stor inspirasjon for oss!

av Lars Egil Jakobsen, publisert 23. november 2018 | Skriv ut siden