Like før sommerferien nådde Setesdalsbanen en ny etterlengtet milepæl. Da ble passasjervognen Co 333 innviet etter en mangeårig restaureringsprosess. Vogna ble tatt ut av trafikk ved museumsjernbanen på midten av 1970-tallet. De siste årene har restaureringsarbeidet vært intensivert, og i juni ble ferdigstillingen markert – sammen med gode samarbeidspartnere og bidragsytere.
Passasjervognen Co 333 kom fra Drammen til Setesdalsbanen i 1950 og ble formelt utrangert ved nedleggelsen av Setesdalsbanen i 1962. Da Setesdalsbanen ble nedlagt, ble mye av materiellet flyttet til Sulitjelmabanen. Sulitjelmabanen plukket det beste materiellet slik at det som ble igjen og overlatt til den nyoppstartede «Hobbyklubben» i 1963 var det materiellet som var mest nedslitt.

Like før sommerferien nådde Setesdalsbanen en ny etterlengtet milepæl. Da ble passasjervognen Co 333 innviet etter en mangeårig restaureringsprosess. Vogna ble tatt ut av trafikk ved museumsjernbanen på midten av 1970-tallet. De siste årene har restaureringsarbeidet vært intensivert, og i juni ble ferdigstillingen markert – sammen med gode samarbeidspartnere og bidragsytere.

Passasjervognen Co 333 kom fra Drammen til Setesdalsbanen i 1950 og ble formelt utrangert ved nedleggelsen av Setesdalsbanen i 1962. Da Setesdalsbanen ble nedlagt, ble mye av materiellet flyttet til Sulitjelmabanen. Sulitjelmabanen plukket det beste materiellet slik at det som ble igjen og overlatt til den nyoppstartede «Hobbyklubben» i 1963 var det materiellet som var mest nedslitt.

av Torkelsen, Jan H., publisert 23. juli 2018 | Skriv ut siden