De tre regionene - Sørlandet, Oslo og Fjord-Norge - og restauranten på den norske standen på den store årlige matmessen Grüne Woche i Berlin solgte norsk lokal mat over all forventning. Sørlandet økte sin omsetning med 40 prosent sammenliknet med i fjor. Landbruks- og matdepartementet melder på nett at spesielt alle produkter og smaksprøver basert på elg var en vinner. Elgburger var en av favorittene hos de tyske gjestene på Norges stand. I åpningshelgen hadde region Sørlandet tre kokker i sving for å dekke etterspørselen. I løpet av noen få formiddagstimer gikk 500 burgere over disk.

- Eg er mektig imponert over kva dei norsk utstillarane har fått til her i Berlin. Det har vore ei markant auke i omsetnaden og det tyder på at tyskarane set pris på norsk lokalmat. Vi ser den same tendensen heime i Noreg: Her auka omsetnaden av lokalmat i daglegvare med nær 8 prosent i 2016, tilvarande 4,8 milliardar kroner. Det ser ut til at vi er godt i rute med å nå målet om ein omsetnad av lokalmat for 10 milliardar kroner innan 2025, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale. 

Den norske deltakelsen på Grüne Woche er et ledd i å bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Norges deltakelse på Grüne Woche skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv. Målet er å stimulere til samarbeid og nyskaping på tvers av geografiske grenser og næringsgrenser. I 2017 var det 77 utstillere fra Fjord Norge, Sørlandet og Osloregionen som representerer Norge i Berlin.

Utstillere fra Sørlandet:

Bønder i byen

Det Norske Brenneri

Ellitsgaard

Færsnes Gjestegård

Hovden Fjellstoge

Heddan Gard

Jens Eide

Kristiansand Dyrepark

Landbrukets dag

Lindesnes Fyr

Lindesnes Havhotell

Neset Camping

Nøgne Ø

Røyland gård

Reinhartsen

Revsnes hotell

Rosfjord Strandhotell

Sølvgarden

Tjamsland Ysteri

Tregde Ferie

Foto: LMD

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 30. januar 2017 | Skriv ut siden