I dag morges var det full rulle rundt inngangen og vrimlehallen på HiA-campusen i Kristiansand. Deltakerne ble møtt av spektakulære og tonale fremføringer som ga varsel om at konferansen vil by på spennende, interessante og kreative opplevelser. Og deltakerne har strømmet til. Over 400 fra hele Norden er med på arrangementet som startet i landsdelshovedstaden i dag og fortsetter i Grimstad i kveld og i morgen. Vest-Agder fylkeskommune er med som arrangør både direkte og indirekte som en av partnerne i Det Skadinaviske Triangel.

-Håpet er at når vi alle reiser fra dette arrangementet så har vi fått mer fellesskaplig kunnskap, forståelse og kreativitet med oss, sa styringsgruppeleder og ordfører i Grimstad Svein Harberg da han ønsket velkommen og introduserte kringkastingssjef John G. Bernander som sto for åpningen.
Kringkastingssjef John G Bernander-Sørlandet har som landsdel fått lov til å utvikle seg i på en spennende plass både geografisk og historisk i det skandinaviske triangel, sa Bernander. Han viste til den livlige aktiviteten langs kysten i de par tre siste hundreårene hvor mennesker fra resten av Norden og andre verdensstrøk kom til uthavnene med laster eller for å søke ly under uvær. Under lange landligger var det behov for mer enn mat og verksteder. Tiden måtte fylles med muligheter for samvær og opplevelser. Han trakk et riss opp gjennom historien fra den tids opplevelser og tidsfordriv til dagens kommersialiserte og digitaliserte kulturvirksomhet og opplevelsesindustri. -Sentrale ledetråder for oss i NRK er å informere, utvikle, underholde og ikke minst utfordre, sa Bernander og pekte på at disse ledetrådene også er sentrale for alle aktører i opplevelsesindustrien fremover som skal kjempe om folk oppmerksomhet og bruk av tid.
I vår tid er opplevelser blitt ” big business”. Opplevelsesindustri er samlebegrepet for bransjer og næringsaktiviteter som skaper verdier av kultur og opplevelser. Som næringssektor er den blant de hurtigst voksende i verden akkurat nå. Årets konferanse setter søkelys på entreprenørskap og forretningsutvikling der kreativitet og opplevelser er råstoff. Hovedtema er hvordan gjøre business i opplevelsesindustrien.
Fra åpningsshow på Skandinavisk Opplevelseskonferanse 2006

av admin, publisert 10. august 2006 | Skriv ut siden