En delegasjon på 30 russere har i de siste dagene vært på Sørlandet. Med i gruppen har det vært et TV-ream fra en av Russlands mest populære TV-kanaler som har filmet flere steder. Reiseprogrammet skal vises for 60 millioner russere i oktober.  - Det er først nå begynt å gå opp for oss hvor stort dette kan bli! sier reiselivssjef og markedsansvarlig Siv Hemseth i Sørlandet Reiseliv, Vest- og Aust-Agder fylkeskommuners organisasjon for utvikling av landsdelens reiselivsbedrifter.

Ti av deltakerne i delegasjonen utgjorde et fjernsynsteam som har vært i full sving hele tiden. -Teamet kommer fra kanalen «Seven TV». Den inneholder mye sport, og er en av Russlands mest populære, forteller Siv Hemseth til Tvedestrandsposten. Norgesturen skal resultere i et «Gutta på tur»-program med fiskekonkurranse som sentralt tema. Det er TV-kanalen i samarbeid med turoperatøren Fishingcenter som har laget opplegget. -Konkurransen tok til i Risør, fortsatte på Lyngørporten med avslutning på Lindesnes med festmiddag og premieutdeling. Reportasjen skal vises for 60 millioner russere i oktober, med to repriser senere!
At det både er agenter for reiselivsbedrifter og fjernsynsteam med på turen til Sørlandet, gjør at man får dobbel effekt av markedsføringen. -For det første får reiselivsbransjens folk oppleve helt konkret hva vi kan tilby av opplevelser, og de er altså meget begeistret. For det annet vil turen resultere i PR direkte overfor potensielle kunder på det enorme, russiske reiselivsmarkedet, sier Siv Hemseth til lokalavisen i Tvedestrand.

av Torkelsen, Jan H., publisert 14. september 2007 | Skriv ut siden