Norsk Form har tidligere etterlyst forskning på skolebygg. Statsminister Jens Stoltenberg var også innom denne utfordringen i sin nyttårstale. Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell sier nå at han vil ha mer forskning på betydningen av skolebygg for elevenes læringsutbytte. -Jeg vil ta initiativ til forskning på forholdet mellom organisering og bygg og elevenes læring, sier Solhjell til Aftenposten.

Fra flere hold er det reist kritikk vedrørende dagens organisering med baserom, grupperom og auditorier. Åpne skoler av denne typen har blant annet blitt kritisert for å være for åpne. De gir for mye støy og for få faste rammer for elevene.

- Det man kan si helt sikkert, er at man kan lage gode skoler både med tradisjonelle klasserom og med større grad av fleksibilitet. Jeg har vært på skoler av begge slag. Men vi vet for lite systematisk om sammenhengen mellom organisering av bygg og hva elevene lærer, sier Solhjell.

av admin, publisert 14. januar 2008 | Skriv ut siden

Siste fra Utdanning

  • Kompetansestrategi Motiv
    av jto, 11.12.19

    Mange involvert i å følge opp Kompetansestrategi Agder 2030

    Les mer
  • Hilde Og Damman Undertegner Avtale Vedrørende Skoleanlegg I Søgne
    av jto, 03.12.19

    Viktige avtaler på plass for ny videregående skole i Søgne

    Les mer
  • Datatastatur
    av jto, 20.11.19

    Går inn for å få digital skolehelsetjeneste for hele Agder

    Les mer