Norsk Form har tidligere etterlyst forskning på skolebygg. Statsminister Jens Stoltenberg var også innom denne utfordringen i sin nyttårstale. Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell sier nå at han vil ha mer forskning på betydningen av skolebygg for elevenes læringsutbytte. -Jeg vil ta initiativ til forskning på forholdet mellom organisering og bygg og elevenes læring, sier Solhjell til Aftenposten.

Fra flere hold er det reist kritikk vedrørende dagens organisering med baserom, grupperom og auditorier. Åpne skoler av denne typen har blant annet blitt kritisert for å være for åpne. De gir for mye støy og for få faste rammer for elevene.

- Det man kan si helt sikkert, er at man kan lage gode skoler både med tradisjonelle klasserom og med større grad av fleksibilitet. Jeg har vært på skoler av begge slag. Men vi vet for lite systematisk om sammenhengen mellom organisering av bygg og hva elevene lærer, sier Solhjell.

av admin, publisert 14. januar 2008 | Skriv ut siden

Siste fra Utdanning

  • Førerkort
    av jto, 25.06.19

    Enkelte kjøretimer blir ikke lenger regnet med i fraværsgrensen

    Les mer
  • Gratis Sommerkurs I 2019
    av jto, 05.06.19

    Gratis sommerkurs i matematikk og naturfag 2019

    Les mer
  • Datamus
    av jto, 22.05.19

    Vest-Agder får digital skolehelsetjeneste fra høsten

    Les mer