I følge opprinnelige planer, skulle den nye riksvei 465-strekningen mellom Hanesund og Sande stått klar allerede i september i år. Åpningen av veien som er en viktig trasè i Listerpakken for å knytte Farsund enklere til E-39 ved Opofte, har blitt utsatt flere ganger. Veivesenet har tidligere antydet at veien kan åpnes i mars 2009. Fra Statens Vegvesen meldes det nå, i følge Farsunds Avis, at veistrekningen først åpner i april.

Årsaken til forsinkelsen er kompliserte geologiske forhold i den 3,3 kilometer lange Ravneheitunnelen. Blant annet har tunneldriverne støtt på mye dårlig fjell og vannlekkasjer.

Veistrekningen er kostnadsberegnet til 330 millioner kroner. Ravneheitunnelen blir Farsunds første tunnel og den lengste i Vest-Agder. Oppstart på strekningen videre fra Sande og til E39 påbegynnes først i årsskiftet 2010/2011, slik planene er nå.

av Torkelsen, Jan H., publisert 19. november 2008 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Nikkelverket Mobilitet
    av elma11, 10.11.19

    Arbeidsplasser i Kristiansandsregionen kan søke om å bli med i et prosjekt om grønne reisevaner

    Les mer
  • Gartnerløkka
    av jto, 08.11.19

    Areal- og transportplanutvalget ber departement og bystyre sikre fremdriften i Gartnerløkkeprosjektet

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 08.11.19

    Kristiansandsregionen vil søke om 540 belønningsmillioner for årene 2020 til 2023

    Les mer