Et flertall på 20 mot 14 representanter i fylkestinget stilte seg i dag bak en anbefaling fra ATP-Areal- og transportutvalget for Kristiansandsregionen om en utredning av rushtidsavgift og andre trafikkreduserende tiltak i Kristiansand. Støtten det er snakk om innebærer at fylkestinget nå kun gir tilslutning til utredning av rushtidsavgift som en del av en såkalt konseptvalgutredning for Kristiansandspakke 2 startes opp. Utredningen skal foreligge i 2010. Den vil danne grunnlag for endelig vedtak om rushtidsavgift skal innføres i 2011.

Fylkestingets flertall anbefaler videre at fylkestinget stiller som forutsetning at det inngås en forpliktende avtale med sentrale myndigheter om belønningsmidler. Videre må E39 fra Kristiansand sentrum og vestover til grensen til Søgne inn på sikker plass i NTP 2010- 2019. Dette fordi E39 er viktig både for lokal- og regional trafikk og fordi Kristiansandspakke 2, som E39 er hovedelementet i, er viktig for kontinuiteten for bompengeinnkreving og derfor også for innkreving av en eventuell rushtidsavgift.

av Torkelsen, Jan H., publisert 17. desember 2008 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Samferdselsstatistikk 2018
    av jto, 24.05.19

    Rushtidsavgiften reduserer biltrafikken i Kristiansand

    Les mer
  • Tømmerstabel
    av jto, 23.05.19

    Agderfylkene får flere millioner til bedre forhold for tømmertransport

    Les mer
  • Akt Logo
    av jto, 22.05.19

    Svært positiv utvikling for Agder kollektivtrafikk AS

    Les mer