Et flertall på 20 mot 14 representanter i fylkestinget stilte seg i dag bak en anbefaling fra ATP-Areal- og transportutvalget for Kristiansandsregionen om en utredning av rushtidsavgift og andre trafikkreduserende tiltak i Kristiansand. Støtten det er snakk om innebærer at fylkestinget nå kun gir tilslutning til utredning av rushtidsavgift som en del av en såkalt konseptvalgutredning for Kristiansandspakke 2 startes opp. Utredningen skal foreligge i 2010. Den vil danne grunnlag for endelig vedtak om rushtidsavgift skal innføres i 2011.

Fylkestingets flertall anbefaler videre at fylkestinget stiller som forutsetning at det inngås en forpliktende avtale med sentrale myndigheter om belønningsmidler. Videre må E39 fra Kristiansand sentrum og vestover til grensen til Søgne inn på sikker plass i NTP 2010- 2019. Dette fordi E39 er viktig både for lokal- og regional trafikk og fordi Kristiansandspakke 2, som E39 er hovedelementet i, er viktig for kontinuiteten for bompengeinnkreving og derfor også for innkreving av en eventuell rushtidsavgift.

av Torkelsen, Jan H., publisert 17. desember 2008 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Nikkelverket Mobilitet
    av elma11, 10.11.19

    Arbeidsplasser i Kristiansandsregionen kan søke om å bli med i et prosjekt om grønne reisevaner

    Les mer
  • Gartnerløkka
    av jto, 08.11.19

    Areal- og transportplanutvalget ber departement og bystyre sikre fremdriften i Gartnerløkkeprosjektet

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 08.11.19

    Kristiansandsregionen vil søke om 540 belønningsmillioner for årene 2020 til 2023

    Les mer