Medieelever ved Vennesla videregående skole har lokal TV sending som viser for medelever på skolen. Storskjerm er rigget til i kantina slik at alle som vil kan se sendingen. Medieelevene har forberedt sendingen selv både ved å lage saker, det grafiske og selve avvikling av sending. Torsdag 5 . februar var hovedutvalget for kultur og utdanning (HKU) i Vest-Agder fylkeskommune på besøk. Da kunne politikerne se ivrige elever i full gang med forberedelser.

Elev-TV slår godt ann blandt elevene
Elev-TV slår godt ann blandt elevene

Kreativ infrastruktur

Rektor Haus, viste stolt fram de nye rommene ved skolen, da HKU nylig var på besøk på Vennesla videregående skole.
Rektor Haus, viste stolt fram de nye rommene ved skolen, da HKU nylig var på besøk på Vennesla videregående skole.
HKU fikk også en grundig presentasjon av skolen av rektor Torkhild Haus. Politikerne ble imponert over hvor mye skolen har fått til bl.a gjennom gjennbruk og dugnadsånd. Det har i løpet av de siste årene ført til en rekke nye undervisningslokaler, bl.a datarom, auditorium og storkjøkken.

Prisbelønt for kreativ læring

Vennesla videregående skole har også deltatt i en rekke prosjekt, bl.a Leonardo-prosjekt. Skolen har vært forsøksskole på RISK –  et kartleggingsverktøy som ser på hvor stor fare det er for at elever ikke fullfører. RISK er et viktig og nyttig hjelpemiddel som Vennesla videregående skole. har vært med på å utvikle.

Innen Interaktiv e-læring har de også vunnet priser og akkurat nå jobber de med å få til en Kvensk-modul i norsk e-læring. For å få det til samarbeider de bl.a med universitetet i Tromsø.

.- Hvis du sitter å venter så skjer det ingen ting. Vi har stor dugnadsånd i Vennesla og får til mye, forklarer Haus.

-  Vi har yrkesutveksling i Spania, Frankrike og Tjekkia. I Praha sender vi elever fra helsefag og service og samferdsel som får erfaring fra et internasjonale hotell i Praha. Kombinert fag på skolen og praksis samtidig som det gir internasjonal erfaring.

- Vi er gode på gjennbruk forteller rektor Torkel Haus. Ledningeskinner fra en møbelbutikk, annet fra en bank, mye fra en annen skole som skulle renoveres osv….Og fordi vi er langt framme på IT så får vi til mye med flinke medarbeidere.
Det positive med dugandsånden er at vi får til løsninger, men baksiden er at vi ikke får til å lokke elever med ”gjenbruksløsninger”, forklarer Haus. 

av admin, publisert 6. februar 2009 | Skriv ut siden