I forrige uke ble det kjent at regjeringen nå aksepterer 30 års ferjetilskudd til subsidiering av landfastforbindelser, mot nåværende ordning med kun 15. år. Det innebærer blant annet at Hidra fastlandssamband vil få 280 millioner kroner i stedet for 140 millioner. -En vesentlig hindring er ryddet av veien for Hidra Landfast. Det innebærer at vi er kommet adskillig nærmere en løsning på Hidra Landfast. I beste fall kan prosjektet starte allerede i år, uttaler Sigmund Oksefjell (Sp) som er representant i fylkestinget og fylkeskommunens hovedutvalg for næring, samferdsel og miljø til avisen Agder.

Beboerne på Hidra - rundt 600 innbyggere - har arbeidet for en fastlandsforbindelse siden 1968. Fergen til Hidra er en riksvegferge. Den kom i drift i 1972.

Vest-Agder fylkeskommune har gjennom årene støttet initiativene til fastlandsforbindelse. I 2006 var prosessen kommet så langt at fylkestinget godtok grunnlaget for en bompengesøknad for Hidra landfast. Det ble gitt grønt lys for at det skulle utarbeides en bompengesøknad til Stortinget. Den gang var det aktuelt med en 2875 meter lang tunnel som skulle erstatte fergesambandet. Kalkylen var på 277 millioner kroner. Siden er nye krav til blant annet stigningsvinkler i tunneler kommet inn som et nytt moment som må ivaretas og innfris.

av Torkelsen, Jan H., publisert 27. februar 2009 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Veiskilt
    av jto, 29.08.19

    Regionreformen følges opp med opprydning i veinummer

    Les mer
  • Spleiselaget! Fra høyre: Stian Wesøy (BaneNOR) Ordfører i Audnedal kommune, Reidun Bakken, fungerende fylkesordfører, Tore Askildsen, og Samferdselssjef i Vest Agder, Vidar Ose.
    av elma11, 06.08.19

    En flott markering ble gjort da Audnedal stasjon sto ferdig etter utbedring

    Les mer
  • Stortingsbygget - Utsnitt
    av jto, 24.06.19

    90 belønningsmillioner til kristiansandsregionen

    Les mer