Ungdom trenger mer enn 9 timers søvn. Det skriver Aftenposten i en artikkel der de refererer til nettstedet ung.no. dårlige søvnvaner og for lite søvn er en viktig forklaring på økende antall ungdom med psykiske problemer. Særlig gjelder dette angst og depresjoner. - Mangel på søvn er i ferd med å utvikle seg til det området hvor flest foreldre svikter i omsorgen. Konsekvensene er ikke bare risiko for angst og depresjon, men også uro på skolen, redusert læringsevne og økte konflikter med foreldre, mener psykolog Thomas Nordhagen.

Selv om gode søvnvaner ikke kan helbrede depresjon så er det en viktig forebyggende effekt å få innarbeidet gode søvnvaner. Det forklarer spesialist på søvn og søvnsykdommer ved Bergen Søvnsenter, professor Bjørn Bjorvatn til Aftenposten. – For lite søvn for skoleungdom gir åpenbart risiko for psykiske plager. Hjernen må ha søvn for å fungere optimalt. Søvn er viktig for å ta seg inn, for å fungere normalt.

Anbefalt søvn:

Barn minst 9 timer søvn. (En åtteåring bør legge seg senest kl. 20, deretter 15 minutter senere pr. år)
Ungdom 8-10 timer søvn (skoleungdom bør ikke legger seg senere enn 21.30!)
Voksne 7-8 timer

Det er så vanskelig å legge seg….. sier ungdommen selv og viser til en rekke ”fristelser”; andre venner, internett, TV, mobiltelefon…… - Derfor trenger ungdommene hjelp fra foreldre, forklarer klinisk pedagog og familieterapeut Thorfinnur Gudmundsson.

av Macdonald, Cheryl, publisert 21. juli 2009 | Skriv ut siden

Siste fra Utdanning

  • Førerkort
    av jto, 25.06.19

    Enkelte kjøretimer blir ikke lenger regnet med i fraværsgrensen

    Les mer
  • Gratis Sommerkurs I 2019
    av jto, 05.06.19

    Gratis sommerkurs i matematikk og naturfag 2019

    Les mer
  • Datamus
    av jto, 22.05.19

    Vest-Agder får digital skolehelsetjeneste fra høsten

    Les mer