Regjeringspartiene varsler gjennomgang av reglene som gjør at elevenes innsats, innstilling og atferd ikke får noen betydning for karakterene i ungdomsskolen og videregående skole, melder NTB. I fjor høst ble det vedtatt en forskrift hvor det understrekes at grunnlaget for vurdering i fag er de samlede kompetansemålene som er listet opp i lærerplanen. Det blir presisert at elevenes forutsetninger, fravær, eller forhold knyttet til orden og atferd, ikke skal kunne trekkes inn i vurderingen i fag. I praksis betyr det at en elev for eksempel kan tilbringe hele timen på Facebook, uten at det kan påvirke karakteren i negativ retning. Dette har fått lærere, skoleledere og politikere til å reagere.

Venstres parlamentariske leder Trine Skei Grande sier, i følge NTB, at rundskrivet fra Utdanningsdirektoratet trekker Stortingets mening ut i det ekstreme. Høyres skolepolitiske talskvinne Elisabeth Aspaker sier at direktoratet pålegger lærerne et uakseptabelt ansvar.

Marianne Aasen (Ap), som er leder av Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité,, sier at temaet skal behandles i et møte med skolepolitikere i de tre regjeringspartiene Ap, SV og Sp. -Hva det betyr at innsats ikke skal telle når fagkarakteren skal settes, må drøftes, sier hun, ifølge Aftenposten.

av Torkelsen, Jan H., publisert 26. november 2010 | Skriv ut siden

Siste fra Utdanning

  • Bonga -prosjekt
    av jto, 18.11.19

    Tangen videregående skole engasjert i Tanzania-prosjekt

    Les mer
  • Søgne Videregående Skole
    av jto, 15.11.19

    Søgne videregående skole inviterer til informasjonsmøte 20. november

    Les mer
  • Ungt Entreprenørskap Logo
    av jto, 06.11.19

    Ny langsiktig avtale mellom fylkeskommunen og Ungt entreprenørskap Agder

    Les mer