-Skal vi få til landets beste samferdselsprosjekt må to grep tas nå. Arbeidet på den nye Eidangerparsellen, mellom Larvik og Porsgrunn, må i gang i 2012. Den må bygges uten ytterlige forsinkelser. Så må vi få på plass Grenlandsbanen - den nye jernbanestrekningen fra Porsgrunn til Brokelandsheia - som vil binde sammen Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. Planarbeidet på Grenlandsbanen må starte nå. La det også være opplest og vedtatt at det fra nå av ikke må bygges en eneste meter jernbane i Norge uten at den er dobbeltsporet, understreket Skaiaa.

Skaiaa så også prosjektet i miljøsammenheng.-Vi har ikke noe mer miljøvennlig fremkomstmiddel enn tog. Sørvestbanen vil bidra til at å redusere dagens forurensing fra transportsektoren. Banen vil over tid være det mest miljøvennlige og effektive transportmidlet i landsdelen. Vi må stå på for å få folk over fra bil til tog og gods over fra trailere til jernbanevogner.

Han presenterte en oversikt over mulige nye reisetider når jernbaneforbindelsen er på plass. En reise med Sørvestbanen mellom Kristiansand og Oslo vil ta to og en halv time og mellom Kristiansand og Stavanger en time og trettisju minutter. -Jeg har ikke snakket med et menneske som ikke er enig i Sørvestbaneprosjektets fortreffelighet. De sier til meg. Får dere dette til skal jeg sannelig ta toget. Vi i Jernbaneforum står på. Vi har visjoner. Yes, we can do it!

av Torkelsen, Jan H., publisert 27. januar 2011 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 14.06.19

    Det søkes om belønningsavtale for de fire årene, 2020-2023, med en ramme på 500 millioner kroner

    Les mer
  • Mandalskrysset
    av jto, 13.06.19

    Det bør åpnes for et bevertningssted i det nye Mandalskrysset på ny E39

    Les mer