-De vi finner flest av som trafikkdrepte og trafikkskadde er gutter mellom 18 og 22 år. De er også ofte passasjerer og befinner seg i biler som er på veiene i helgen mellom klokken 22.00 og 04.00. Mange av dem er også tidligere straffet, konstaterte UP-sjef i Agder og Rogaland Øystein Krogstad, da han innledet på et seminar om trafikk og kjønn på universitetet i Agder onsdag. Han kunne også berette om hvor vanskelig det er å få fornuftig trafikkadferd på plass hos mange. -Nylig fratok vi førerkortet for stor fartsovertredelse fra en unggutt som like før hadde stått sammen med venner og grått og lagt ned blomster på stedet hvor en kamerat nylig var drept i en ulykke forårsaket av blant annet for høy fart.

Både UP-sjefen og seniorforsker ved SINTEF Dagfinn Moe kunne legge frem statistikk på

Dagfinn Moe
Dagfinn Moe
statistikk som dokumenterte de dystre faktaene om unge gutters alt for tidlige død og lemlestelse på veiene. Moe viste til ulykkesgranskinger hvor det viser seg at mange av kjøretøyene som unge gutter havner i ulykker med er ombygd. –Dessverre er det slik at unggutter med et år på maskin- og mekanikerutdanning fra videregående skole tror de kan mer om bilkonstruksjon enn ingeniører hos BMV eller Mercedes. Det ender svært ofte med svært svekkede kjøreegenskaper og rett og slett betydelig fare for at sjåføren totalt mister kontrollen over bilen i spesielt høyere hastigheter, sa Moe.

UP-sjef Krogstad kunne også vise til at ulykkesstatistikken viser at menn like over 40 ofte er involvert i ulykker, dog i langt færre ulykker enn unge gutter. -Det virker som når de har betalt ned på huset og fått råd til en dyrere bil så skjer det noe med deres trafikkadferd. Vi stopper stadig mange i denne aldersgruppen i fartskontroller. Nylig var det en i en ny SUV på vei til Hovden som måtte ut med vel 6000 kroner på vei oppover Setesdalen og like godt med omtrent det samme beløpet i ny fartsbot på vei nedover igjen. I familien satt kone og barn. En kan spørre seg hva slags rollemodeller slike fedre er for sine barn, sa UP-sjefen.


av admin, publisert 17. mars 2011 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 14.06.19

    Det søkes om belønningsavtale for de fire årene, 2020-2023, med en ramme på 500 millioner kroner

    Les mer
  • Mandalskrysset
    av jto, 13.06.19

    Det bør åpnes for et bevertningssted i det nye Mandalskrysset på ny E39

    Les mer