Spreke ansatte på Mandal videregående skole

Skal det bli mulig å kjøre E39 fra Kristiansand til Trondheim uten å måtte krysse minst åtte fjorder med ferje, må det konstrueres kompliserte tunneler eller bruer. Statens vegvesen har fått i oppdrag av Samferdselsdepartementet å utrede hvilket potensial en ferjefri kystvei vil ha for næringsliv og de berørte bo- og arbeidsregionene. I arbeidet skal blant annet ulike teknologiske løsninger vurderes. Det fremkom på en stor samferdselskonferanse i Stavanger før helgen. -Behovene er store, men det er et stykke igjen før vi er der. Men der det er vilje er det vei, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa da hun åpnet konferansen.

Konferansen ble arrangert av Statens vegvesen og Vestlandsrådet. Rundt 200 personer deltok Eksperter fra inn- og utland holdt innlegg om de samfunnsmessige følgene av utbygging av store og kompliserte transportkorridorer. Kostnadene er vanskelig å beregne, men fylkesordfører Tom Tvedt (Ap) i Rogaland mener at den ferjefrie E39 ikke vil koste mer enn 100 milliarder kroner å realisere.

av Torkelsen, Jan H., publisert 28. mars 2011 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Johaugs Reflekskolleksjon
    av jto, 16.10.19

    Invester fem minutter på refleksdagen

    Les mer
  • Broåpning Feda 11.10.19
    av Jan Torkelsen og samferdselsseksjonen, 14.10.19

    Ny bro på Feda i Kvinesdal offisielt åpnet

    Les mer
  • Selvkjørende Buss
    av jto, 10.10.19

    Det må tas høyde for teknologisk utvikling i transportsektoren

    Les mer