Spreke ansatte på Mandal videregående skole

Skal det bli mulig å kjøre E39 fra Kristiansand til Trondheim uten å måtte krysse minst åtte fjorder med ferje, må det konstrueres kompliserte tunneler eller bruer. Statens vegvesen har fått i oppdrag av Samferdselsdepartementet å utrede hvilket potensial en ferjefri kystvei vil ha for næringsliv og de berørte bo- og arbeidsregionene. I arbeidet skal blant annet ulike teknologiske løsninger vurderes. Det fremkom på en stor samferdselskonferanse i Stavanger før helgen. -Behovene er store, men det er et stykke igjen før vi er der. Men der det er vilje er det vei, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa da hun åpnet konferansen.

Konferansen ble arrangert av Statens vegvesen og Vestlandsrådet. Rundt 200 personer deltok Eksperter fra inn- og utland holdt innlegg om de samfunnsmessige følgene av utbygging av store og kompliserte transportkorridorer. Kostnadene er vanskelig å beregne, men fylkesordfører Tom Tvedt (Ap) i Rogaland mener at den ferjefrie E39 ikke vil koste mer enn 100 milliarder kroner å realisere.

av Torkelsen, Jan H., publisert 28. mars 2011 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 14.06.19

    Det søkes om belønningsavtale for de fire årene, 2020-2023, med en ramme på 500 millioner kroner

    Les mer
  • Mandalskrysset
    av jto, 13.06.19

    Det bør åpnes for et bevertningssted i det nye Mandalskrysset på ny E39

    Les mer