Ta gjerne med piknikteppet og spis matpakken på plenen foran museet. Mer informajon om åpningstider og tilbudet vårt i sommer finner du her.

Marna-motor i svev på museet
Mens fiskeskøytene og -kutterne ganske raskt gitt over fra seil til motor etter år 1900, tok detMarna motor lengre tid med motoriseringen av de åpne små fiskebåtene. Utviklingen kom først for alvor i gang i 1920-1930-årene. Da erobret de bensindrevne firetaktsmotorene med stillbare propellvinger småbåtmarkedet i skjærgårdsfisket. I tillegg økte tallet på lystbåter betydelig.
I 1933 kom Mandals Motorfabriks første dieselmotor på 7 hk. Det var Norges første firetakts dieselmotor med direkte innsprøytning for fiskebåter. Etter annen verdenskrig ble det en enorm etterspørsel etter Marna-motorer fra hele landet. Bedriften utviklet flere nye motortyper, særlig for dieseldrift. Sildefisket tok seg opp i disse årene, og de store sildesnurperne fikk behov for hurtige og sterke motorer til lettbåtene sine.
Marna DV 1 er på 7/12 hk og ble produsert i årene 1954-1957. En slik dieselmotor sveives i sommer i gang i fiskeriavdelingen på Vest-Agder-museet Mandal. Moteren som er fra 1956 og er på 7 hk, vil bli stående som et fast innslag i samlingen vår, og er montert slik at den kan sveives i gang og demonstreres for publikum.

av admin, publisert 14. juni 2011 | Skriv ut siden

Siste fra Kultur

  • Kulturbygg I Songdalen Fasade
    av jto, 19.06.19

    15 millioner kroner i fylkeskommunalt tilskudd til kulturbygg i Songdalen

    Les mer
  • Fra Fyr Til Fyr
    av jto, 12.06.19

    Mange opplevelsesmuligheter på Lista søndag 16. juni

    Les mer
  • Kulturrell Møteplass I Songdalen
    av jto, 05.06.19

    Fylkesutvalget positivt til å gi fylkeskommunalt tilskudd til kulturbygg i Songdalen

    Les mer