Ta gjerne med piknikteppet og spis matpakken på plenen foran museet. Mer informajon om åpningstider og tilbudet vårt i sommer finner du her.

Marna-motor i svev på museet
Mens fiskeskøytene og -kutterne ganske raskt gitt over fra seil til motor etter år 1900, tok detMarna motor lengre tid med motoriseringen av de åpne små fiskebåtene. Utviklingen kom først for alvor i gang i 1920-1930-årene. Da erobret de bensindrevne firetaktsmotorene med stillbare propellvinger småbåtmarkedet i skjærgårdsfisket. I tillegg økte tallet på lystbåter betydelig.
I 1933 kom Mandals Motorfabriks første dieselmotor på 7 hk. Det var Norges første firetakts dieselmotor med direkte innsprøytning for fiskebåter. Etter annen verdenskrig ble det en enorm etterspørsel etter Marna-motorer fra hele landet. Bedriften utviklet flere nye motortyper, særlig for dieseldrift. Sildefisket tok seg opp i disse årene, og de store sildesnurperne fikk behov for hurtige og sterke motorer til lettbåtene sine.
Marna DV 1 er på 7/12 hk og ble produsert i årene 1954-1957. En slik dieselmotor sveives i sommer i gang i fiskeriavdelingen på Vest-Agder-museet Mandal. Moteren som er fra 1956 og er på 7 hk, vil bli stående som et fast innslag i samlingen vår, og er montert slik at den kan sveives i gang og demonstreres for publikum.

av admin, publisert 14. juni 2011 | Skriv ut siden

Siste fra Kultur

  • Bredalsholmen Fotografert Fra Fly
    av jto, 21.11.19

    Forholdene for besøkende på Bredalsholmen og til DS Hestmanden skal utbedres

    Les mer
  • Juleverksted 2019
    av jto, 01.11.19

    Førjulsverksted på Sjølingstad og Vigeland hus

    Les mer
  • Publikumsmottak Kanonmuseet
    av jto, 28.10.19

    To millioner til publikumsmottak på kanonmuseet i Kristiansand

    Les mer