Det legges mye nye skinner i Vestfold. - Regjeringen bekrefter at de vil satse ordentlig på Vestfoldbanen. Nå er det ingen vei tilbake for en videre kraftig satsing. Strekningen fra Barkåker til Tønsberg åpner i november i år - 1,7 milliarder kroner, så følger Holm til Nykirke gjennom Holmestrand i 2015, prislapp 5,5 milliarder og nå Eidangerparsellen fra 2012 til 2016/17 (?) til 6 milliarder. Dette gir en sum på 13 milliarder kroner i løpet av de siste tre årene, sier Tom-Olaf Kjær som er NHO Vestfolds representant i Plattform Vestfold.

-Dette resultatet skyldes først og fremst Plattform Vestfold, som er et helhjertet samarbeid mellomNHO logo i farger det politiske Vestfold representert ved Vestfold fylkeskommune, stasjonskommunene, NSB, Jernbaneverket, LO/NHO samt Telemark. Jeg berømmer vår fylkesordfører som har vært en pådriver og Jernbaneforum Sør, det vil si Vest-Agder, Aust-Agder, Rogaland, Telemark og Vestfold for å stå sammen om prioriteringene, sier Kjær i en artikkel på nettsiden til NHO Vestfold. Der antydes det for øvrig at en sammenkobling med Sørlandsbanen kan bli en realitet om åtte til ti år. Det er derfor viktig med rasjonell og rask utbygging av resten av Vestfoldbanen.


av Torkelsen, Jan H., publisert 13. september 2011 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Stortingsbygget - Utsnitt
    av jto, 24.06.19

    90 belønningsmillioner til kristiansandsregionen

    Les mer
  • E39 Skilt
    av jto, 20.06.19

    Støtter bompengeopplegg for ny E39 mellom Lyngdal og Ålgård

    Les mer
  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer