En ekspertgruppe fra OECD har gjennomgått arbeidet med evaluering og vurdering i norsk skole. OECD mener Norge har gjort en god jobb med å utvikle verktøy for skolekvalitet, men utfordrer Norge på tre områder. Det ene er å gjøre tydelig mål og kriterier for hva som er god skole. Det andre å fullføre Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem slik at det fremstår som et sammenhengende system . Det tredje å fortsette å bygge evaluerings- og vurderingskompetanse blant lærere, skoleledere og skoleeiere.

OECD mener Norge er på god vei til å utvikle et bredt sett av verktøy for å vurdere kvaliteten i skolen, og peker på at det er viktig at myndighetene formidler bredden i verktøyene som er til rådighet for kvalitetsvurdering. Nasjonale prøver er et viktig verktøy, men måler bare en del av kvaliteten i skolen. OECD advarer mot å legge for mye vekt bare på de nasjonale prøvene.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen sier hun er klar over at de nasjonale prøvene bare måler en

Kristin Halvorsen - Kunnskapsministerminister
Kristin Halvorsen - Kunnskapsministerminister
liten del og at vi må utvikle et system for å vurdere kvaliteten videre. - I lys av den pågående debatten om nasjonale prøver og anbefalingene fra OECD, så ønsker jeg å invitere til et rådslag om de nasjonale prøvene, sier hun.

De nasjonale prøvene i sin nåværende form har vært brukt i fem år. - Det er derfor helt naturlig at de evalueres nå. Vi er opptatt av hvordan dagens tester bidrar til utvikling og læring, hvordan summen av de nasjonale prøvene fungerer, sier Kristin Halvorsen.


av Torkelsen, Jan H., publisert 27. september 2011 | Skriv ut siden

Siste fra Utdanning

  • Førerkort
    av jto, 25.06.19

    Enkelte kjøretimer blir ikke lenger regnet med i fraværsgrensen

    Les mer
  • Gratis Sommerkurs I 2019
    av jto, 05.06.19

    Gratis sommerkurs i matematikk og naturfag 2019

    Les mer
  • Datamus
    av jto, 22.05.19

    Vest-Agder får digital skolehelsetjeneste fra høsten

    Les mer