En ekspertgruppe fra OECD har gjennomgått arbeidet med evaluering og vurdering i norsk skole. OECD mener Norge har gjort en god jobb med å utvikle verktøy for skolekvalitet, men utfordrer Norge på tre områder. Det ene er å gjøre tydelig mål og kriterier for hva som er god skole. Det andre å fullføre Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem slik at det fremstår som et sammenhengende system . Det tredje å fortsette å bygge evaluerings- og vurderingskompetanse blant lærere, skoleledere og skoleeiere.

OECD mener Norge er på god vei til å utvikle et bredt sett av verktøy for å vurdere kvaliteten i skolen, og peker på at det er viktig at myndighetene formidler bredden i verktøyene som er til rådighet for kvalitetsvurdering. Nasjonale prøver er et viktig verktøy, men måler bare en del av kvaliteten i skolen. OECD advarer mot å legge for mye vekt bare på de nasjonale prøvene.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen sier hun er klar over at de nasjonale prøvene bare måler en

Kristin Halvorsen - Kunnskapsministerminister
Kristin Halvorsen - Kunnskapsministerminister
liten del og at vi må utvikle et system for å vurdere kvaliteten videre. - I lys av den pågående debatten om nasjonale prøver og anbefalingene fra OECD, så ønsker jeg å invitere til et rådslag om de nasjonale prøvene, sier hun.

De nasjonale prøvene i sin nåværende form har vært brukt i fem år. - Det er derfor helt naturlig at de evalueres nå. Vi er opptatt av hvordan dagens tester bidrar til utvikling og læring, hvordan summen av de nasjonale prøvene fungerer, sier Kristin Halvorsen.


av Torkelsen, Jan H., publisert 27. september 2011 | Skriv ut siden

Siste fra Utdanning

  • Tungefoss
    av jto, 09.10.19

    Byremo videregående skole får midler til utvendig øvingsområde på Tungefoss

    Les mer
  • Y-valg 2019
    av jto, 08.10.19

    Velkommen til Yvalg 2019

    Les mer
  • Mandal Vgs
    av jto, 08.10.19

    Ombygging av avdeling for hverdagslivstrening på Mandal videregående skole blir avklart i økonomiplanen

    Les mer