Trafikken med togene i Vest-Agder er i kraftig vekst. Fra å være nærmest glemt for ti år siden er stasjonene gjenfunnet i bygdene som ofte kalles ”dalstrøka innafor”. Pendlerforening, næringsliv og kommunene har mye av æren. I løpet av ti år har det gått oppover med både passasjertall og togtilbud. I 2005 var det registrert 2400 reisende på Audnedal stasjon, i 2010 var tallet 17096. Mye av den samme utviklingen kan finnes ved de andre stasjonene: Nodeland, Marnardal, Snartemo, Storekvina og Gyland har økende trafikk. Årsaken er ganske enkelt at folk har gjenoppdaget toget sitt, skriver Jernbaneverket.

I Vest-Agder går jernbanen på tvers av dalførene, noe som gjør at toget er betydelig raskere ennJernbaneverket logo bilen. Fra Audnedal til Kristiansand tar toget 40 minutter, med bil er kjøretiden minst det doble utenom rushtiden. I rushtiden er det lange køer inn og ut av Kristiansand og forskjellene enda større i favør av toget.

Les Jernbaneverkets artikkel her.

av Torkelsen, Jan H., publisert 10. oktober 2011 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 14.06.19

    Det søkes om belønningsavtale for de fire årene, 2020-2023, med en ramme på 500 millioner kroner

    Les mer
  • Mandalskrysset
    av jto, 13.06.19

    Det bør åpnes for et bevertningssted i det nye Mandalskrysset på ny E39

    Les mer