Sommer og ferietid er høysesong for kataloghaier. Mange har blitt lurt til å betale for annonser de ikke har bruk for. Vær oppmerksom på de vanligste metodene, oppfordrer KS på organisasjonens nettside. Husk at virksomheten er særlig utsatt når mange nøkkelpersoner har ferie eller når rutineoppgaver ivaretas av vikarer. Det kan være en fordel å informere sentralbordet om hvem som skal håndtere henvendelser fra telefonselgere.

Oftest klarer selgeren å lure kunden til å betale for annonser som allerede ligger på internett, men på nettsider som har liten eller ingen bruksverdi for kunden, for eksempel utenlandske. Mange ansatte i norske virksomheter har blitt lurt til å signere et dokument de ikke var oppmerksomme på at fremstår som en juridisk bindende bestilling.

Det er særlig følgende forhold det dreier seg om:

Lure ansatte til å signere "noe" som også er en bestilling. Dette kan være et "oppdateringsskjema" eller et skjema kunden oppfatter som en bekreftelse på at videre annonsering ikke er aktuelt. Råd: Ikke signér på noe du ikke er helt sikker på hva er. Les alt nøye, spesielt dersom dokumentet på noen måte angir pengebeløp.

Salg av annonser på grunnlag av villedende opplysninger. Kan være gratistilbud, prøveperiode eller annet som binder kunden til et løpende abonnement. Råd: Be om et skriftlig tilbud slik at du kan undersøke detaljer, - også om leverandør.

Krav om betaling for annonser som virksomheten ikke har bestilt. Falske fakturaer eller ordrebekreftelser kan også følges opp med påstand om passiv bekreftelse, inkassokrav, etc. Råd: Etablér betryggende (ferie-)rutiner for behandling, signatur og betaling for annonser og eksponering på internett.

av Torkelsen, Jan H., publisert 1. januar 0001 | Skriv ut siden