I år er det 125 år siden det første spadestikket ble tatt på Setesdalsbanen. Det opplyste John Olsen, direktør for Vest-Agder museet, for medlemmene i hovedutvalg for kultur og utdanning som nylig besøkte banens anlegg på Grovane i Vennesla. Olsen mener at det er en styrke for Setesdalsbanen å ha blitt en del av Vest-Agder museet. Det er mye å hente ved å være en del av en enhet med større kjøttvekt. -Setesdalsbanen er en museumsavdeling med et stort potensial, men også store utfordringer, påpekte direktøren til utvalget og dets leder Olav Haavorstad.

Setesdalsbanen Luftbremsetank Skilt-Vest-Agder er så heldig å ha tekniske museer som blant annet Sjølingstad Uldvarefabrik og Setesdalsbanen. Men det å opprettholde virksomhet på Setesdalsbanen er krevende, knyttet til krav om som knyttes til blant annet tekniske forhold, sertifikater, kompetanse og anskaffelser at utstyr som må repareres eller skiftes ut, sa Olsen.  Museet satser nå på å dokumentere kunnskap og ferdigstille verktøy. Kunnskapen er til stede. Det gjelder nå å få på plass systemer hvor prosedyrer, metoder og rutiner bevares og samtidig gjøre tilgjengelige for kommende tider.

Et ledd i dette er at tegninger som finnes av materiell og utstyr nå blir digitalisert. Dette er for øvrig Vest-Agder museets første steg inn i den "digitaliserte museumsverden".

Olsen kunne, til glede for alle veterantogentusiaster og andre som har lyst på en spennende oplevelse, opplyse at Setesdalsbanen i år starter opp med togreiser på forsommeren.

HKU På Omvisning På Setesdalbanen Lokverksted

av Torkelsen, Jan H., publisert 15. mars 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Kultur

  • Nordberg Fort Hovedbygg
    av jto, 05.04.19

    Ny avtale om drift av Nordberg fort i Farsund

    Les mer
  • VAM
    av jto, 03.04.19

    Vil bidra til å sikre museumsgjenstander

    Les mer
  • Timenes Og Østensen
    av jto, 03.04.19

    Årets "spillemiddelutvalg" er nå oppnevnt

    Les mer