Landsstyret i KS har behandlet regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan. Landstinget uttaler at det verdsetter løftet om i underkant av 700 millioner kroner årlig i perioden 2014-17 gjennom fylkeskommunenes rammetilskudd til å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. Den varslede økningen på 90 millioner kroner i bevilgninger til ras- og skredsikring av fylkesveinettet er også et bidrar også til å styrke trafikksikkerheten. Sett i lys av størrelsen på vedlikeholdsetterslepet og ras- og skredsikringsbehovet på fylkesveiene, er beløpene likevel små, uttaler landstinget.

Det uttales videre at midlene kun bidrar til å stoppe ytterligere forfall og redusere etterslepet over tid. Økningen vil ikke gi rom for å oppgradere fylkesveinettet til nye standardkrav. Landsstyret ville sett det som en klar fordel om en større del av NTP-planens foreslåtte bevilgningsøkning til disse formålene ble plassert i første del av perioden.

Landsstyret støtter for øvrig arbeidet med å forenkle og slå sammen bompengeselskapene, og at fylkeskommunene får en sentral rolle i dette.

av Torkelsen, Jan H., publisert 28. mai 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Nikkelverket Mobilitet
    av elma11, 10.11.19

    Arbeidsplasser i Kristiansandsregionen kan søke om å bli med i et prosjekt om grønne reisevaner

    Les mer
  • Gartnerløkka
    av jto, 08.11.19

    Areal- og transportplanutvalget ber departement og bystyre sikre fremdriften i Gartnerløkkeprosjektet

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 08.11.19

    Kristiansandsregionen vil søke om 540 belønningsmillioner for årene 2020 til 2023

    Les mer