-Stående busspassasjerer er svært utsatt ved ulykker og skadepotensialet er stort. En reduksjon i fartsgrensen for busser som hovedsakelig er innrettet med ståplasser vil kunne minske risikoen for disse passasjerene og bidra til bedre trafikksikkerhet. Det sier samferdselsminister Marit Arnstad i forbindelse med at hun gir Vegdirektoratet grønt lys for å sende et forslag om å senke fartsgrensen for buss i klasse I på høring.

Busser i klasse I er de typiske bybussene som er tilrettelagt for hyppig av- og påstigning ved at de hovedsaklig har ståplasser. Busser i klasse I må ikke oppfylle samme krav til teknisk utstyr, sikkerhet og komfort som busser i klass II og III, men kan likevel kjøre i inntil 80 km/t hvis fartsgrensen tilsier det.

Av trafikksikkerhetshensyn ønsker Vegdirektoratet nå å senke fartsgrensen for buss i klasse I til 70 km/t. Dette vil redusere kjørefarten og dermed ulykkestallet og skadeomfanget.

Les Samferdselsdepartementets tilslutningsbrev til Vegdirektoratet her

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 15. mai 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Nikkelverket Mobilitet
    av elma11, 10.11.19

    Arbeidsplasser i Kristiansandsregionen kan søke om å bli med i et prosjekt om grønne reisevaner

    Les mer
  • Gartnerløkka
    av jto, 08.11.19

    Areal- og transportplanutvalget ber departement og bystyre sikre fremdriften i Gartnerløkkeprosjektet

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 08.11.19

    Kristiansandsregionen vil søke om 540 belønningsmillioner for årene 2020 til 2023

    Les mer