-Stående busspassasjerer er svært utsatt ved ulykker og skadepotensialet er stort. En reduksjon i fartsgrensen for busser som hovedsakelig er innrettet med ståplasser vil kunne minske risikoen for disse passasjerene og bidra til bedre trafikksikkerhet. Det sier samferdselsminister Marit Arnstad i forbindelse med at hun gir Vegdirektoratet grønt lys for å sende et forslag om å senke fartsgrensen for buss i klasse I på høring.

Busser i klasse I er de typiske bybussene som er tilrettelagt for hyppig av- og påstigning ved at de hovedsaklig har ståplasser. Busser i klasse I må ikke oppfylle samme krav til teknisk utstyr, sikkerhet og komfort som busser i klass II og III, men kan likevel kjøre i inntil 80 km/t hvis fartsgrensen tilsier det.

Av trafikksikkerhetshensyn ønsker Vegdirektoratet nå å senke fartsgrensen for buss i klasse I til 70 km/t. Dette vil redusere kjørefarten og dermed ulykkestallet og skadeomfanget.

Les Samferdselsdepartementets tilslutningsbrev til Vegdirektoratet her

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 15. mai 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 14.06.19

    Det søkes om belønningsavtale for de fire årene, 2020-2023, med en ramme på 500 millioner kroner

    Les mer
  • Mandalskrysset
    av jto, 13.06.19

    Det bør åpnes for et bevertningssted i det nye Mandalskrysset på ny E39

    Les mer
  • El -buss
    av jto, 12.06.19

    Agder kollektivtrafikk AS legger opp til å ta i bruk flere el-busser

    Les mer