Listerpakken har gjennom en rekke større og mindre prosjekter bidratt til en standardheving av både veikvalitet og fremkommelighet i Listerregionen. Fremdeles gjenstår en del prosjekter, som enten er i ferd med å realiseres, eller som må vurderes opp mot tilgjengelige resterende midler. Det er nå klart at det forventes en innsparing på om lag 65 millioner kroner på veiprosjektet på fylkesvei 456 Sande – Ulland, mellom Farsund og Kvinesdal. Disse midlene kan disponeres til andre prosjekter i Listerpakken. Fylkesrådmann Tine Sundtoft foreslår at fylkesutvalget 19. juni skal vedta å bruke deler av midlene til å få realisert fylkesvei 43 gjennom Farsund sentrum, og til å sørge for at de relativt nylig åpnede tunnelene på fylkesveiene 43 og 465 innfrir nye sikkerhetsforskrifter for tunneler.

Fylkesvei 43 gjennom Farsund sentrum er et stort og komplisert veiprosjekt som er viktig å få realisert. Det er avsatt 82,5 millioner kroner til prosjektet, men det forventes at kostnadene kan øke vesentlig på grunn av flere kompliserende faktorer. For å ha en sikkerhet for at tiltaket kan gjennomføres og ferdigstilles anbefales det at det settes av en foreløpig ramme på 120 millioner kroner til dette formålet.


Tunnelforskriften har de siste årene blitt vesentlig skjerpet, noe som innebærer at selv de relativt nylig åpnede tunnelene på fylkesveiene 43 og 465 må utbedres innen få år for å opprettholde sikkerhetsgodkjenningen. Dette er en uheldig situasjon som ikke kunne forutses da tunnelene ble prosjektert og bygget, men som likevel må prioriteres. Det er anslått at utbedring av disse tunnelene vil koste om lag 8 millioner kroner.

av Torkelsen, Jan H., publisert 13. juni 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Stortingsbygget - Utsnitt
    av jto, 24.06.19

    90 belønningsmillioner til kristiansandsregionen

    Les mer
  • E39 Skilt
    av jto, 20.06.19

    Støtter bompengeopplegg for ny E39 mellom Lyngdal og Ålgård

    Les mer
  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer