I en økonomioversikt i årsrapporten for stiftelsen Sørlandet for 2012 går det frem at årsresultatet endte på rett under 10 000 kroner. Årsomsetningen var på vel 10,7 millioner kroner. Fylkeskommunen samarbeider og gir årlig driftstilskudd til Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet. For 2012 bidro fylkeskommunen med et driftstilskudd på 630 000 kroner og en lånegaranti på 7,5 millioner kroner. Skipet har imidlertid økonomiske utfordringer med å betjene gjeldsbyrden på 50,5 millioner kroner etter de nødvendige reparasjonsarbeid i 2005-2007 og 2012.

I en økonomioversikt i årsrapporten for stiftelsen Sørlandet for 2012 går det frem at årsresultatet endte på rett under 10 000 kroner. Årsomsetningen var på vel 10,7 millioner kroner. Fylkeskommunen samarbeider og gir årlig driftstilskudd til Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet. For 2012 bidro fylkeskommunen med et driftstilskudd på 630 000 kroner og en lånegaranti på 7,5 millioner kroner. Skipet har imidlertid økonomiske utfordringer med å betjene gjeldsbyrden på 50,5 millioner kroner etter de nødvendige reparasjonsarbeid i 2005-2007 og 2012.

”Sørlandets” periode som skoleskip for utdanning av unge gutter til sjøens yrker, under administrasjon av ”Sørlandets Seilende Skoleskibsinstitution” varte fra 1927 til 1974. Etter en omfattende renovering i perioden 1978 – 1981 ble skuta overlevert sin nye eier: Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet. Stiftelsen ble opprettet av Kristiansand kommune i 1981 og stadfestet som en offentlig stiftelse i 1983. Stiftelsen eier og driver ”Sørlandet” med det formål at skuta skal bevares gjennom aktiv bruk.

Fullriggeren fortsatte i 2012 med helårsdrift av skipet på bakgrunn av oppdrag for det canadiske college Class Afloat. Sommersesongen ble imidlertid avbrutt av lengre verkstedsopphold som var nødvendig for å fornye sertifikater og klassekrav som laste- og passasjerskip for ytterligere fem år. Dette medførte et fall i stiftelsens egeninntjening. Verftsoppholdet ble finansiert på bakgrunn av lånegaranti fra Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune på henholsvis 29,5 og 7,5 millioner kroner.

Omfattende arbeid ble utført på blant annet skrog, dekk, rigg, maskinrom, banjer og bysse. Arbeidet ble utført på verft i Tyrkia, hvor fagfolk fra Bredalsholmen dokk- og fartøyvernsenter bisto med kompetanse på klinkingen av 14 hudplater som måtte utskiftes. Alt arbeidet på skipet ble utført på bakgrunn av en dialog med Riksantikvaren om retningslinjer for restaurering av verneverdige skip.

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 3. juni 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Kultur

  • Nordberg Fort Hovedbygg
    av jto, 05.04.19

    Ny avtale om drift av Nordberg fort i Farsund

    Les mer
  • VAM
    av jto, 03.04.19

    Vil bidra til å sikre museumsgjenstander

    Les mer
  • Timenes Og Østensen
    av jto, 03.04.19

    Årets "spillemiddelutvalg" er nå oppnevnt

    Les mer