Med en økning fra året før på 20 millioner påstigninger ble bussrutene i byområdene den klare kollektivvinneren i 2012. Alle andre transportformer hadde også vekst, men ingen kunne konkurrere med byenes vekstrate på 9,4 prosent. Totalt hadde kollektivtransporten en økning på 2,7 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Fylkeskommunene har hovedansvaret for kollektivtransporten og kjøpte sammen med kommunene kollektive transporttjenester for 7,5 milliarder kroner. Her er ikke Statens kjøp fra NSB medregnet. Passasjerenes billettkjøp beløp seg samtidig til 9,8 milliarder kroner, som er en økning på 2,4 prosent fra 2011. Offentlig kjøp av bussruter økte med 431 millioner kroner, eller 8,2 prosent.

av Torkelsen, Jan H., publisert 4. juli 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Nikkelverket Mobilitet
    av elma11, 10.11.19

    Arbeidsplasser i Kristiansandsregionen kan søke om å bli med i et prosjekt om grønne reisevaner

    Les mer
  • Gartnerløkka
    av jto, 08.11.19

    Areal- og transportplanutvalget ber departement og bystyre sikre fremdriften i Gartnerløkkeprosjektet

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 08.11.19

    Kristiansandsregionen vil søke om 540 belønningsmillioner for årene 2020 til 2023

    Les mer