Det startes nå et nytt samarbeidsprosjekt mellom Kunnskapsdepartementet og utvalgte kommuner og fylkeskommuner for å kartlegge skolenes rapportering til lokale, regionale og nasjonale myndigheter. Målet er å vurdere om dagens rapporteringssystem er hensiktsmessig eller om noe bør forandres, forenkles eller fjernes. - Lærernes og skoleledernes tid er verdifull og trengs til undervisning og møtet med elevene. Derfor må vi sørge for å rydde tid til kjernevirksomheten i både grunnskole og videregående og ikke pålegge skolene mer rapportering enn nødvendig, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen i en pressemelding.

Prosjektet vil se på omfanget av rapporteringen, hvordan den gjennomføres i praksis og gjøre en vurdering av hensiktsmessigheten. Resultatet skal brukes til å vurdere justeringer av dagens rapporteringssystem.

Prosjektet skal bidra til at skoleledere og lærere opplever en god balanse mellom krav til dokumentasjon/rapportering og mulighetene til å utnytte informasjonen til å forbedre egen ledelse, undervisning og skolen som organisasjon.

Totalt skal det være med om lag 6-8 kommuner i 2-3 fylkeskommuner. Kunnskapsdepartementet vil invitere KS til dialog om utvelgelse. Utvelgelse av kommuner og fylkeskommuner være klart noe senere i høst. Prosjektet har en samlet kostnad på 2,2 millioner kroner og skal avsluttes i september 2014.

av Torkelsen, Jan H., publisert 13. august 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Utdanning

  • Søgne Videregående Skole
    av jto, 15.11.19

    Søgne videregående skole inviterer til informasjonsmøte 20. november

    Les mer
  • Ungt Entreprenørskap Logo
    av jto, 06.11.19

    Ny langsiktig avtale mellom fylkeskommunen og Ungt entreprenørskap Agder

    Les mer
  • Lyngdal Vgs Åpningsarrangement 2019
    av jto, 29.10.19

    Flott opprustet skolebygg åpnet i Lyngdal

    Les mer