I sist møte i ATP-Areal- og transportplanutvalg i Kristiansandsregionen redegjorde avdelingssjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen om statistikk for de første fem ukene etter det ble innført tidsdifferensiert bompengeavgift i Kristiansand. Tallene er basert på de fem bomstasjonene rundt byen. De viser en total trafikkreduksjon på 2,2 prosent og en samlet nedgang på rundt tre prosent i rushtiden.

Reduksjonen i rushtiden fordeler seg slik: E39 Vesterveien minus 2,2 prosent, E18 Bjørndalssletta minus 3,0 prosent, Riksvei 9 Setesdalsveien minus 5,8 prosent og Fylkesvei 1 Sødal minus 7,4 prosent. I stasjonen på Prestheia er det ikke tall for rushtiden, men det er registrert en totalnedgang på 11,4 prosent i denne bomstasjonen.

Det er samtidig registrert at trafikken over Tinnheia er gått opp noe, men her er foreløpig måleperioden for kort til å være mer konkret. Det har også vært en liten økning på fylkesvei 452 ved Vollevannet, øst for sentrum.

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 14. november 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Nikkelverket Mobilitet
    av elma11, 10.11.19

    Arbeidsplasser i Kristiansandsregionen kan søke om å bli med i et prosjekt om grønne reisevaner

    Les mer
  • Gartnerløkka
    av jto, 08.11.19

    Areal- og transportplanutvalget ber departement og bystyre sikre fremdriften i Gartnerløkkeprosjektet

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 08.11.19

    Kristiansandsregionen vil søke om 540 belønningsmillioner for årene 2020 til 2023

    Les mer