I sist møte i ATP-Areal- og transportplanutvalg i Kristiansandsregionen redegjorde avdelingssjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen om statistikk for de første fem ukene etter det ble innført tidsdifferensiert bompengeavgift i Kristiansand. Tallene er basert på de fem bomstasjonene rundt byen. De viser en total trafikkreduksjon på 2,2 prosent og en samlet nedgang på rundt tre prosent i rushtiden.

Reduksjonen i rushtiden fordeler seg slik: E39 Vesterveien minus 2,2 prosent, E18 Bjørndalssletta minus 3,0 prosent, Riksvei 9 Setesdalsveien minus 5,8 prosent og Fylkesvei 1 Sødal minus 7,4 prosent. I stasjonen på Prestheia er det ikke tall for rushtiden, men det er registrert en totalnedgang på 11,4 prosent i denne bomstasjonen.

Det er samtidig registrert at trafikken over Tinnheia er gått opp noe, men her er foreløpig måleperioden for kort til å være mer konkret. Det har også vært en liten økning på fylkesvei 452 ved Vollevannet, øst for sentrum.

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 14. november 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Taxi
    av ansk55, 19.09.19

    Ledig drosjeløyve i Kvinesdal kommune - utlysning september 2019

    Les mer
  • Veiskilt
    av jto, 29.08.19

    Regionreformen følges opp med opprydning i veinummer

    Les mer
  • Spleiselaget! Fra høyre: Stian Wesøy (BaneNOR) Ordfører i Audnedal kommune, Reidun Bakken, fungerende fylkesordfører, Tore Askildsen, og Samferdselssjef i Vest Agder, Vidar Ose.
    av elma11, 06.08.19

    En flott markering ble gjort da Audnedal stasjon sto ferdig etter utbedring

    Les mer