I sist møte i ATP-Areal- og transportplanutvalg i Kristiansandsregionen redegjorde avdelingssjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen om statistikk for de første fem ukene etter det ble innført tidsdifferensiert bompengeavgift i Kristiansand. Tallene er basert på de fem bomstasjonene rundt byen. De viser en total trafikkreduksjon på 2,2 prosent og en samlet nedgang på rundt tre prosent i rushtiden.

Reduksjonen i rushtiden fordeler seg slik: E39 Vesterveien minus 2,2 prosent, E18 Bjørndalssletta minus 3,0 prosent, Riksvei 9 Setesdalsveien minus 5,8 prosent og Fylkesvei 1 Sødal minus 7,4 prosent. I stasjonen på Prestheia er det ikke tall for rushtiden, men det er registrert en totalnedgang på 11,4 prosent i denne bomstasjonen.

Det er samtidig registrert at trafikken over Tinnheia er gått opp noe, men her er foreløpig måleperioden for kort til å være mer konkret. Det har også vært en liten økning på fylkesvei 452 ved Vollevannet, øst for sentrum.

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 14. november 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 14.06.19

    Det søkes om belønningsavtale for de fire årene, 2020-2023, med en ramme på 500 millioner kroner

    Les mer
  • Mandalskrysset
    av jto, 13.06.19

    Det bør åpnes for et bevertningssted i det nye Mandalskrysset på ny E39

    Les mer