Siden 2000 har bevegelse mellom bosted og arbeidssted stadig oftere krysset kommunegrenser på Agder. Innpendling til Kristiansand har økt med 40 prosent. De omkringliggende kommunene markerer seg som de med størst relativ innpendling til Kristiansand, det vil si som prosent av antall syssel- og bosatte i disse kommunene. Det er også tydelig at Setesdalskommunene har større arbeidsmessig tilknytning til Kristiansand enn til Arendal.

Det ser ut til å gå et skille øst for Lillesand. Lillesand har 29 prosent innpendling til Kristiansand. Denne prosentsatsen har steget med rundt et prosentpoeng hvert år de siste år. Fra Lillesand er pendling til Arendal kun på 3,6 prosent. Pendlere fra kommuner lengre øst pendler i hovedsak mot Arendal.

Betydningen av gode veier er tydelig. Etter at ny E-18 mellom Kristiansand og Grimstad kom på plass, kan man se en betydelig økning i antall arbeidstakere som pendler mellom byene.

 

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 13. november 2014 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Stortingsbygget - Utsnitt
    av jto, 24.06.19

    90 belønningsmillioner til kristiansandsregionen

    Les mer
  • E39 Skilt
    av jto, 20.06.19

    Støtter bompengeopplegg for ny E39 mellom Lyngdal og Ålgård

    Les mer
  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer