-NSB har virkelig vært på sporet for å få til et utvidet jernbanetilbud. sa fylkesordfører Terje Damman. -Jernbaneforum Sør har i flere år sloss for å få til to-timers frekvensen som vi i dag markerer, sa leder av Jernbaneforum Sør, fylkesvaraordfører Thore Westermoen. -Dette er en god dag for hele regionen langs Sørlandsbanen, sa statsekretær Bård Hoksrud (bildet)da det i dag ble gjennomført en markering på Kristiansand jernbanestasjon.

Påvirkningsarbeidet har gått i mange runder, og nå er det endelig på plass. Det satses på jernbane som aldri før rundt i landet - og til og med her. Vi har nå fått ny rutetabell med åtte tog til og fra Oslo daglig og sju til og fra Stavanger daglig.  Da går det tog tilnærmet annen hver time på dagtid - noe som er en stor og viktig forbedring. Og nattoget er i behold, fastslo Thore Westermoen.

-Vest-Agder fylkeskommune har vært opptatt av å beholde stoppstrukturen. Og samtidig opptatt av å få minst mulig endring av pendlertogtidene. NSB har vært meget lydhøre for behovet. Resultatet vi har fått er meget bra. Togtilbudet er vårt viktigste kollektivtilbud fra vestre Vest-Agder til Kristiansand. Nå blir dette ytterligere forbedret. Oversikten over befolkningsveksten i de siste fem årene viser at bosettingen er opprettholdt i våre indre kommuner. Jeg tror togtilbudet har vært en viktig årsak til dette. Jeg håper et forbedret tilbud fortsatt vil medvirke til dette, sa fylkesordfører Terje Damman.

Westermoen understreket at mange reisende ønsker å ta toget når det er ligger bedre til rette for å komme både frem og tilbake uten for mye venting. -Toget er en rimelig, klimavennlig og komfortabel transport, og det bringer deg fra sentrum til sentrum i mange byer og tettsteder. Det er ingen tvil om at toget vil styrke sin konkurranseevne fremover, og at mange flere passasjerer vil velge tog, når bare tingene ligger bedre til rette - bedre frekvens, høyere hastighet og at nye spor bygges der hvor folk bor - og omvendt - at det bygges boliger der banen går. Potensialet er stort - både for passasjertrafikk og godstrafikk.  Men det er veldig nødvendig å gjøre tiltak på Sørlandsbanen for å stanse den "forvitringen" som har pågått i mange år som følge av mangel på bevilgninger.

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 15. desember 2014 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Spleiselaget! Fra høyre: Stian Wesøy (BaneNOR) Ordfører i Audnedal kommune, Reidun Bakken, fungerende fylkesordfører, Tore Askildsen, og Samferdselssjef i Vest Agder, Vidar Ose.
    av elma11, 06.08.19

    En flott markering ble gjort da Audnedal stasjon sto ferdig etter utbedring

    Les mer
  • Stortingsbygget - Utsnitt
    av jto, 24.06.19

    90 belønningsmillioner til kristiansandsregionen

    Les mer
  • E39 Skilt
    av jto, 20.06.19

    Støtter bompengeopplegg for ny E39 mellom Lyngdal og Ålgård

    Les mer