ELOVA

Hvis du ønsker å forandre på noe i din arbeidshverdag, så er det mange måter å gjøre det på. Her håper jeg du kan finne gode tips for å få til endring.

Elev- og lærlingombudet kan hjelpe deg gjennom hele prosessen! Hvis saken handler om politikk, så kan du også ta kontakt med Elevorganisasjonen

Noen generelle tips

  • Tenk på hvordan du prater og oppfører deg. Det er utrolig hvor langt du kommer med et hyggelig smil, en dempet, seriøs og saklig tone, og en åpen kroppsholdning!

 

  • Lytt mer enn du snakker. Hvis du både viser at du lytter, og gjør det klart at du har oppfattet det som sies, og til og med respekterer det, kommer du langt. Vis respekt - og du får respekt tilbake!

 

  • Ta opp ting med én gang. Ikke vent - det gjør bare vondt verre!

 

  • Snakk med den det gjelder først. De fleste er ikke klar over at du er misfornøyd!

 

  • Vær konkret. Snakk om problemet på en måte som gjør at det er mulig å forholde seg til det. Blir du for generell, er det vanskelig å vite akkurat hva som er galt.

 

  • Tenk på løsninger. Hvem som helst kan syte og klage. De som får til noe, er de som er opptatt av å snakke om hvordan problemet kan bli løst. Ha gode forslag, eller still spørsmål om hvordan problemet kan løses. 

 

Når du ikke når fram til å begynne med

Selv om du følger tipsene over, så er det ikke alltid du når fram overfor den det gjelder. Da kan det være greit å gå til neste nivå. Da kan dette være en grei måte å gjøre det på hvis det er med en instruktør/veileder eller faglig leder du har problemet:

  1. Sett opp noen stikkord over hva som er problemet. Hvis det gjelder flere enn deg, så få de også med på å lage stikkord. Ta gjerne også med hva som fungerer bra i dag.
  2. Sett opp noen forslag til hvordan problemet kan løses.
  3. Ta med lista med stikkord og løsninger og gå til faglig leder eller dennes overordnede. De har ansvar for å veilede de som er lenger ned i systemet.
  4. Normalt skal faglig leder/overordnede ta det du kommer med på alvor og ta en prat med den det er problemer med. Da bør du se forbedringer over en periode på et par uker. Hvis du ikke kan se det, bør du ta kontakt med faglig leder/overordnet igjen - gjerne skriftlig. Hvis bedriften er medlem av et opplæringskontor, kan det være på tide å ta kontakt med dem også.
  5. Hvis du ikke blir hørt, eller problemet ikke blir bedret, kan det være nødvendig å klage til Utdanningsavdelingen og/eller Arbeidstilsynet. Gå til klageveilederen og nedlasting av klagebrev for å se hvordan du går fram.
  6. NB! Alvorlige brudd på arbeidsmiljøloven bør varsles til bedriftsledelsen med en gang, og hvis de ikke gjør noe, til Arbeidstilsynet med en gang.

 

Elev- og lærlingombudet kan hjelpe deg gjennom hele prosessen! Hvis saken handler om politikk, så kan du også ta kontakt med Elevorganisasjonen!

av Hovland, Helge Ødegård, publisert 12. desember 2012 | Skriv ut siden

Kontaktinfo:

Elev- og lærlingombud Camilla Thomassen

besøksadr: Tordenskjoldsgate 65, 4614 Kristiansand

postadr: postboks 517, 4605 Kristiansand

cth@vaf.no

+47 480 79 945