Fylkeskommunen er en sentral aktør i trafikksikkerhetsarbeidet og i nullvisjonsprosjektet. Når nå tiden med dagslys i døgnet blir stadig kortere er det viktig at vi ser og blir sett i mørket. Som syklist eller bruker av eksempelvis sparkesykkel, er det en rekke krav knyttet til bruk av lys. Det er påbudt å ha lys både foran og bak, men de fleste syklene selges uten lykt. Det er du som sykler som må sørge for at det er montert lykt på sykkelen, og det er også påbudt med refleks bak og på pedalene eller pedalarmene.

Dette er kravene til lys og refleks

-Ved sykling i mørke eller skumring skal det foran på sykkelen være lykt med fast gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som gir blinkende eller fast hvitt lys

-Bak skal sykkelen ha lykt med fast eller blinkende rødt lys. Dette gjelder ved sykling på «alminnelig beferdet» veg eller område

-Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink per minutt.

-Lyktene skal være festet på sykkelen

-Det skal være rød refleks bak

-På begge sidene av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Dersom sykkelen har klikkpedaler der du ikke kan montere refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene

-Refleksene skal være av godkjent type

-Kjøper du sykkellykt, må du kunne gå ut fra at det som selges som «sykkellykt» er i tråd med kravene

-Å bruke klær med neonfarger og refleks er nesten like viktig for å bli sett som lys. Klær med sterke farger øker også synligheten betraktelig i dagslys.

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 12. september 2019 | Skriv ut siden